2016. november 15., kedd

A freskó legendája 18.




Hilarius a napot azzal kezdte, hogy átnézze a kolostor régi annaleseit, amelyekben a legapróbb esemény is fel volt jegyezve, ami a kolostor életével volt kapcsolatban. Ugyanis nyugtalanította őt az éjszakai felfedezése, hogy még a zsolozsmákon is, amikor pedig teljes szívből az istent kellett volna dicsérni, és te deumot énekelni, szüntelenül elkalandoztak a gondolatai. Vadabbnál vadabb lehetőségek fordultak meg a fejében, amikről utólag ő is kénytelen volt beismerni, hogy képtelenségek. Végül úgy döntött, legjobb lesz, ha végére jár a dolognak. Annál is inkább, mert időközben eszébe jutott egy egészen kézenfekvő lehetőség is. Mi van, ha egyszerűen csak egy javításról van szó? A freskó valamiképpen megsérült, és ezt javították ki? Akkor pedig semmilyen rejtélyről nincs szó. Abban reménykedett, hogy így is lesz, és lezárhatja az ügyet, van neki így is elég dolga, hogy csitítsa a kedélyeket a kolostorban, és összebékítse az ellenfeleket. Ezt tekintette most a fő feladatának, hogy visszaállítsa az utolsó évben megbomlott összhangot a szerzetesek között.
Épp ezért senkinek se említette az éjszakai felfedezést, Bikád úr kirohanását, és eszelős viselkedését pedig úgy magyarázta, mint akit összezavart a szentség, amit a szerzetesek készséggel elhittek. Annál is inkább, mert jobb magyarázatuk nekik se volt. Mikor pedig a fiatal Rajnald, aki Gyulának segédkezett a könyvtár rendben tartásában, és vörös haja szinte lángolt, rákérdezett, hogy miért kellenek neki a régi annalesek, emlékeztette őt, hogy eredetileg miért is van itt, és a vizsgálatot még nem zárta le. Az annalesekben biztos vannak feljegyzések a régi eretnekpörökről, amiket az elődje tartott, és neki felül kell vizsgálnia, vajon minden jogszerűen zajlott e le? Mert, ha nem, akkor ki kell mondani, hogy önkényeskedés történt, és az ítéleteket meg kell semmisíteni. Rajnaldot ez a válasz kielégítette, és hozzálátott, hogy előkerítse a régi annalest, ahova a kezdetektől volt minden feljegyezve, ami nem is volt olyan egyszerű, Gyulának ugyanis elég sajátos fogalmai voltak a rendről, úgyhogy Rajnald nem is boldogult, és Gyulát kellett megkérdezni, aki csak hosszas gondolkozás után tudott visszaemlékezni, hogy hol is látta utoljára a könyvet.
Végül mégis majdhogynem véletlenül került elő az annales, ugyanis Rajnald a Gyula mondotta helyen se találta, és végső kétségbeesésében már a kolostor lomtárát kutatta át, ahova azok a fölösleges holmik kerültek, amiket a szerzetesek már nem használtak, de egyszer még szükségük lehet rá. Itt talált rá az annalesre, olyan siralmas állapotban, amely árulkodott arról, hogy milyen mostoha sorsa volt a könyvnek az elmúlt évkben. Az egerek megrágták, mindenféle állati ürülék szennyezte, szakadozottak voltak a lapaji, utoljára pedig egy pók szőtt hálót köréje. Rajnald a fejét csóválta, miközben a könyvet tisztogatta.
– Hihetetlen, hogy pont Gyula testvér idejében történik mindez, aki úgy szereti a könyveit, mintha a meg nem született gyermekei lennének, és nincs olyan könyv a kolostorban, amit ő ne olvasott volna. Ezért is olyan nagy tudású… igaz, sok kódexet tart szigorúan elzárva, még én se olvashattam mindet, mert azt mondja, hogy sok olyan eretnekség van bennük, ami könnyen megtévesztheti azokat, akik kellő felkészültség nélkül olvassák. Gyula testvér kérlelhetetlen ellensége mindenféle eretnekségnek.
Hilarius nem figyelt Rajnald fecsegésére, az ő fejében egész más gondolatok jártak, mégpedig, hogy ez az eset is bizonyítja, az elmúlt időszakban mennyire gyenge kézzel irányították ezt a helyet, épp ideje, hogy egy erélyes vezető kerüljön

a kolostor élére.
Az annales bejegyzései az 1400-as szentévben kezdődtek, amelyet az egyház minden harmincharmadik évben tart meg, emlékezetéül annak, hogy a mi Urunk is harminchárom évig járt a földön. A pápa őszentsége teljes körű búcsút rendelt el minden hívőnek, aki a szentévben Rómába zarándokolt, és egyébként is, a szentévben gyakoribbak a csodák, mint a közönséges években.
A kolostorban is abban az évben kezdődtek a csodálatos gyógyulások. Egy szegény özvegyasszony, aki a faluban lakott, és egyetlen fia fekete himlőben feküdt otthon, naponta eljárt a templomba, hogy a szentek képe előtt imádkozzon, és a szentek közbenjárásáért könyörögjön. A szentek pedig meghallgatták a könyörgéseit, mert a tizedik napon a fiú meggyógyult, pedig már mindenki lemondott róla.
Ezután az eset után egyre többen járultak a szentekhez a faluból és a környékről, hogy betegeik gyógyulását kérjék tőlük, majd mikor néhány csodálatos gyógyulásnak híre ment, egyre többen jöttek távolabbról is.
Bár a könyvet megrágták az egerek, úgyhogy néhol egész mondatok váltak olvashatatlanná, és néha meg kellett állnia, hogy a lapokról lekaparja a rárakódott szennyeződést, de Hilarius mindig is a kitartásáról volt híres, hogy még a legnagyobb nehézség se riasztotta vissza, ha kapott egy feladatot, így aztán most se hátrált meg.
A következő pár oldalon kimutatást készítettek, hogy mit jelentett a kolostor számára gazdaságilag a zarándokok érkezése, és a számadásból kiviláglott, hogy ezekben az években széles környéken nem volt gazdagabb kolostor Villa Zaazd kolostoránál.
Néhány oldal olvashatatlanul szét volt rágva, majd egy üres oldal következett, és egy másik gyerekes krikszkrakokkal. Hilarius először azt gondolta, hogy ezek az ákombákomok csak egy ügyetlen kezű barát rajzai, de ahogy tovább akart lápozni, még egy utolsó pillantást vetett az ábrára, és egy H betűt ismert fel. Sőt, alaposabban tanulmányozva az ábrát, rádöbbent, hogy az ábécének szinte valamennyi betűje jelen van, igaz, alaposan eltorzított formában. Mintha egy gyakorlatlan kéz próbált volna meg betűket rajzolni, amiket még összekötni se tudott, így aztán egyszerűen egymás mellé írta őket.
Először arra gondolt, hogy csupán egy novícius gyakorolta az írás mesterségét, és találomra rajzolta egymás mellé a betűket, de jobban odafigyelve, mintha rendszert fedezett volna fel a betűk csoportosításában, és arra is rájött, hogy azok bizony szavak. Jobban mondva nevek, mégpedig a kolostorban élő szerzetesek listáját készítette el valaki, talán éppen gyakorlásképpen.
A listán tizenhét név szerepelt, és a nevek a latin formájukban voltak leírva:

S t e f a n i c u s p e t r u s H o r a t i u s w i l h e l m u s L a z a r u s G r e g o r i u s P a u l u s  L e v i t a c u s L a d i s l a u s            c a r l u s A l p i u s l e v i d i u s b a c h u s h e l i u s c a t u s p o l o n i u s m a r c u s…

A névsor véget ért, de Hilarius felfigyelt valamire, mégpedig arra, hogy egy név helye ki volt hagyva, és a pergamenen világosan kivehető volt a kaparás nyoma, mintha valaki eltüntette volna a nevet. Máskor is találkozott már ilyesmivel, amikor régi könyveket tanulmányozott, csakhogy akkor azért kaparták le egy külön erre a célra használt dörzskővel a rendszerint pogány időkből származó szöveget, hogy helyet csináljanak az új, kegyes szövegnek. Ebben az esetben azonban semmi ilyesmiről nem volt szó, mert ezt egyértelműen büntetésnek szánták.
Ez igen komoly büntetésnek számított egy keresztény közösségben, sőt, a legsúlyosabbnak, hogy kitörölték a nevét az élők könyvéből. A büntetés arra az ősi hagyományra utal, hogy Istennél van az Élet Könyve, amiben minden teremtmény fel van jegyezve, és akinek a nevét onnan kitörlik, azt kvázi a teremtésből is kitörlik. Ez a büntetés általában csak az eretnekeket sújtotta, és Hilarius kíváncsi lett volna rá, hogy a titokzatos szerzetes miféle bűnnel érdemelt ki egy ilyen súlyos büntetést?


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése