Bikád úr magára maradt, ahogy a saruk csoszogása elhalt, és
az ajtót kívülről rázárták. Az oltár előtt volt elterülve, a földön feküdt,
kereszt alakban, hogy ujjai kis híján érintették kétoldalt a falakat. Vagy egy
fél óráig feküdt mozdulatlanul, homlokát a hűs kőpadlónak nyomta, és ajka
hangtalanul mozgott, ahogy bocsánatért könyörgött. Igen, bocsánatért, mert hisz
tudta, hogy az Úr a bűnei miatt sújtja ezzel a rejtélyes betegséggel, amire a
földi orvosok nem találnak gyógymódot. Az a cigányasszony Nándorfehérvárban
megmondta, hogy azért fáj a feje, mert a születésével megölte az anyját, aki
belehalt az erőlködésbe, hogy őt a világra hozza.
Azt mondják, hogy még a bába se látott akkora csecsemőt,
mint ő volt, pedig fogatlan vénasszony létére már a sír szélén tántorgott. Nem
győzte hányni magára a keresztet, mert meggyőződése volt, hogy csakis a pokol
küldötte lehet, aki már a születésekor is öl. Aztán az apja bejött, és
kikergetett mindenkit, babonás vén szipirtyónak nevezte a bábát. Ő boldog volt,
hogy végre megszületett az, aki nevének az örököse lesz, és nem érdekelte, hogy
egy idomtalan, alig embert tart a karjában. Hogy közben a felesége meghalt? Hát
istenem, ez az asszonyok sorsa.
Rövidesen azonban az apja újra megnősült, és a mostoha, aki
hallotta a pletykákat, hogy ő a pokol küldötte, nem volt könyörületes a
csecsemőhöz. Nem szívelte, és addig ravaszkodott, amíg elérte, hogy adják őt
oda az egyik cselédnek, hogy nevelje fel. Azt mondta, szül majd ő különb fiakat
neki, nem ilyen szörnyszülöttet, de addig nem kerül áldott állapotba, amíg ez a
pokolfajzat egy fedél alatt él velük. Így került ő ki az istállóba, ahol a
cselédekkel élt együtt, és ha megéhezett, hát a kecske tőgyéből szopott, amíg a
jámbor állat meg nem unta.
Később, mikor már járni tudott, felfedezte a katonákat, akik
az udvaron gyakorolták a tudományukat. Elbűvölte őt a kardok pengése, az
összecsapó acél szikrázása, hogy milyen furmányosan ökleli fel egyik vitéz a
másikat. A katonák tanácstalanok voltak, mert hát mégiscsak az úr fia, és nem
kergették el, mikor ott lábatlankodott körülöttük. Egy kiszolgált vitéz, Vajk
vette a gondjaiba, aki már öreg volt harcolni, és tőle vette az első leckéket
is. Ő volt, aki felfigyelt bámulatos erejére, mert már három éves korában fél
kézzel emelte fel azt a buzogányt, amit felnőtt férfiak is csak két kézzel
bírtak megtartani.
Végül megszületett a várva várt örökös, sőt mindjárt
kettővel ajándékozta meg új felesége az apját. Ettől kezdve világos volt, hogy
ő nem maradhat otthon. Végül az apjának támadt az a gondolata, hogy elküldi őt
a király udvarába, hogy tanulja a lovag életet. Bár még alig múlt öt éves, de
bárki nyugodtan nézhette akár tízéves fiúcskának is.
…
A szerzetesek azért hagyták magára szentélyben, hogy
a hajnali zsolozsmáig hátralévő pár órát elmélkedéssel töltse. Mint a perjel
mondotta, egy szent töprenkedés minden jó kereszténynek az üdvösségét
elősegíti. Aztán, ha hajnalban visszajön, feloldozza a bűnei alól – aztán
már bizton várhatja a gyógyulást. Mert hiszen tudvalevő, hogy mindenféle
betegséggel a bűneink miatti büntetésül sújt minket az Úr.
Bikád úr feltápászkodott a földről, miután elmondta az
összes imát, ami az eszébe jutott, mert hát egy két év óta az emlékezete se
volt a régi, könyvből pedig nem imádkozhatott, lévén, hogy se írni, se olvasni
nem tudott. Ezért aztán úgy segített a baján, hogy udvari papot tartott maga
mellett, aki együtt imádkozott vele. Most azonban ő is lebetegedett, és otthon
kellett hagyni, a szerzeteseket pedig valahogy restellte megkérni, hogy
maradjon egyikük vele egész éjszakára. Pedig az a Hilarius rögvest a szívéhez
nőtt, mert nem olyan bumfordi szerzetes, mint azok, akikkel eddig dolga volt,
akik a harmadik falunál tovább életükben nem jártak, hanem ő tanult,
világlátott ember volt. Talán még a király udvarában is járt, töprengett Bikád
úr.
Igen ám, csak melyikében? Merthogy Magyarországnak most két
királya is volt. Az egyik, a törvényes, a megboldogult király utószülött fia,
akivel akkor volt áldott állapotban a királyasszony, mikor a király a halálos
ágyán feküdt. Az orvosok sokáig el se merték a királynénak mondani, hogy mi
történt a királlyal, mert aggódtak, hogy mi lesz a méhében fejlődő magzattal,
aki immár Magyarország törvényes uralkodója volt, és attól a pillanattól
kezdve, hogy világra jött, a korona is megilleti.
Végül ő vállalta magára a feladatot, hogy megmondja a
királynénak a férje halálhírét. Azonban úgy alakult, hogy nem is volt szükség
szavakra, mert a királyasszony csak ránézett könnyáztatta arcára, és mindent
tudott, olyannyira, hogy egymás vállán sírták el bánatukat. A könnyek pedig
tudvalevőleg ugyanazt a szerepet töltik be az asszonyoknál, mint a bor a
férfiaknál, elveszi a bánat élét.
Pár nap múlva azonban hívatja az özvegy királyné, és ő
lóhalálában rohant, mert azt hitte, hogy a magzatnak esett valami baja, de a
királynénak csak a tanácsára volt szüksége. Az imént volt nála a szívtelen
főurak küldöttsége, még ki se hűlt a király hullája, a hitvesi nyoszolya, de
már új férjet kommendálnak neki, mondván, egy csecsemő azért mégse
kormányozhatja a hazát, egy asszony gyönge vállának pedig megterhelő a
kormányzás. Hiába kérlelte őket, hogy legalább hadd gyászolja el illendően az
urát, azt válaszolták, hogy amit megtehet egy közrendű ember, azt nem teheti
meg egy királyi sarj, mert a haza üdve mindennél előbbre való, és megfenyegették,
hogyha kell, ellenében is királlyá teszik Ulászlót, hiszen csak az kell hozzá,
hogy megkoronázzák István koronájával. De nemcsak ettől fél ő, mondta könnyezve
az özvegy, mert Ulászló fiatal, életerős férfi, aki még akármeddig is elélhet, és
esze ágában se lesz átengedni a koronát az ő fiának, ha betölti azt a kort,
amikor már alkalmas lesz az uralkodásra. Neadj Isten, még merényletet is
elkövet ellene, mint ahogy az annalesekben erre is van példa, hogy a királyok
így szabaduljanak meg a riválisaiktól, ezzel pedig magva szakadna Zsigmond
királynak, az ő szeretett atyjának.
Szegény özvegy vigasztalhatatlanul zokogott, őt pedig a
lelke gyökeréig felháborította a főuraknak ez a méltánytalan eljárása, és az
elkövetkező éjszakákat végighánykolódta, hogy egy tervet fundáljon ki, amivel
majd az özvegy elé állhat. Akárhogy is forgatta azonban a fejében a dolgot,
mindig csak arra jutott, hogy az özvegy csak akkor lenne igazán szerencsés, ha
az ő kezében volna a szent korona. Hiszen Magyarország királyait ősi szokás
szerint ezzel a koronával koronázzák meg, és az, akinek a fejét nem érinti a
szent korona, nem is lehet elismert királya Magyarországnak. Könnyű azonban
mindezt elgondolni, de hogyan megvalósítani? A koronát Visegrádon őrzik, erős
katonai fedezettel, erővel elvinni lehetetlen. Még ha sikerülne is olyan
sereget toborozni a megboldogult király híveiből, aminek az élére állhatna egy
vezér, meg kellene ostromolni a várat, ami eltarthat akár hónapokig is, és
ezalatt a nyakukba zúdulna a felmentő sereg.
Mindezt elmondta az özvegynek, és nem értette, hogy
egyszerre miért derül fel az ábrázata, több napi búskomorság után, mindenesetre
ennyit legalább elért. Később azonban az özvegy azt is elárulta, hogy miért
lett egyszerre annyira bizakodó. Mi, asszonyok a férjeink igájában megtanultuk,
hogy az erő nem mindig célravezető, olykor bölcsebb asszonyi furfanggal élni.
Úgy hiszem, ez most is hasznosabb lesz.
E szavakkal magához intett egy ugyancsak szemrevaló
vászoncselédet, udvarhölgyét Kottanner Ilonát, aki végrehajtotta a korona
elrablását, és a hasába rejtve kicsempészte a visegrádi várból, miután
várandósnak tettette magát. Ő volt, aki egy fogadóban várakozott rá, hogy aztán
a Duna jegén együtt szökjenek egészen Komáromig, ahol az özvegy várta őket, és
alig kéthetesen királlyá koronázták a csecsemőt V. László néven.
Csakhogy a főurak, akik a szent korona elrablását
hadüzenetnek értelmezték, találtak megoldást, és szent István halotti
koronájával koronázták meg Ulászlót, ezután pedig Luxemburgi Erzsébet ellen
fordultak, akinek az országból is menekülnie kellett. Hanem Bikád úr nem
tartott az özveggyel, ígéretet tett neki, hogy tovább fogja képviselni az ő és
fia érdekeit Magyarországon.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése