Női énekhang ütötte meg a fülét, primitív, ősi dallam,
ami az ő kifinomult hallásának akár kellemetlen is lehetett volna, ehelyett
azonban furcsa módon élvezte. Az éneket monoton hang festette alá, mintha
kifeszített állatbőrt vernének. Eszébe jutott Szent Gellért legendája, szóval,
ez a magyarok szimfóniája? Jancsi is hegyezte a fülét, így tehát rákérdezett.
– Tudod, hogy ki énekel?
Jancsi büszkén válaszolt.
– A nővérem az, nagyon szépen énekel, mikor
kicsi voltam, mindig az énekével ringatott álomba.
Messere Niccolo félbehagyta a munkáját, amit éppen csinált,
hogy meglesse a lányt, aki egy kézimalmot hajtott, és ez adta azt a különös
hangot. A lány a munkájába feledkezve énekelt, majd hirtelen megérezte, hogy
figyelik, és kihívóan viszonozta a pillantást, hogy szinte őt hozta zavarba.
…
Messere Nicolo dühöngött, és olyan szavakat használt,
amiket Jancsi még csak nem is ismert, bár a szerzetesektől jópár latin szót
ellesett már, de még hasonló szavakat se hallott tőlük, vagy ha mégis
kicsúszott egy szerzetes száján ilyen szó, rögtön rohant a perjelhez gyónni, de
a most elhangzott szavakat nem ismerte, pedig Jancsi rendkívül büszke volt
magára, hogy a falusiak közül egyedül csak ő érti meg, ha a szerzetesek latinra
fordítják a szót, mikor azt akarják, hogy az együgyű falusiak ne értsék meg,
hogy miről beszélnek.
Mikor Jancsi úgy gondolta, hogy a messere kidühöngte
magát, félénken megszólalt, és megkérdezte – „mi baj” – semmit se értett, csak azt tudta, hogy már egy
hete állt a munka, és Hieronymus perjel is lázította a szerzeteseket, mondván,
lám, nekünk nem szabad használni a templomot, de a maestro se dolgozik.
Messere Nicolo háttal állt Jancsinak, most megfordult,
és önkéntelenül is elmosolyodott, látva a fiú megszeppent arcát, felmutatott a
napra.
„Nem tudom kikeverni a sárgának azt az árnyalatát,
pedig Szent János köpenyéhez a nap színére, és ragyogására lenne szükségem.”
Jancsi a tekintetével követte messere Nicolo
mozdulatát, és hunyorogva nézett bele a napba, neki eddig eszébe se jutott,
hogy a nap színével fessen meg valamit, ő egyszerűen természetesnek vette, hogy
a nap minden hajnalban felkel keleten, aztán este lenyugszik nyugaton, de hát a
messere nyilván azért olyan nagy művész, hogy az ő eszébe jussanak ilyenek.
„Talán Búr sámán tudna segíteni” – bökte ki végül.
„Ki az a Búr sámán?” –
a messere furcsán ejtette ki a számára idegen szavakat, és most Jancsin volt a
sor, hogy mosolyogjon.
„Búr sámán a nádasban él, és a papok nem szeretik, de
az emberek igen, mert ingyen gyógyítja őket és az állataikat, már többször
feljelentették az inkvizíciónál, de az emberek szeretik, és ezért nem is
hajlandók ellene tanúskodni, engem is ő gyógyított meg, amikor kicsi voltam, és
nagy lázam volt, pedig a papok megtiltották anyámnak, hogy elvigyen hozzá, azt mondták,
az Úr adta, az Úr veszi el, és neki lesz még fia, de az anyám titokban mégis
elvitt Búr sámánhoz, és nekem még azon az éjszakán lement a lázam, és a
papoknak nem is lett igazuk, mert én vagyok az anyámnak az egyetlen fia.”
„No és miből gondolod, hogy a te Búr sámánod tudna segíteni?” – kérdezte a messere.
Jancsi megütközve nézett rá, mint az olyanra, aki
egészen nyilvánvaló dolgokat se képes felfogni – „mert Búr sámán mindent tud.”
…
A dob hangja úgy vezette őket, mint egykor Ariadné
fonala Thézeuszt a labirintusban, nekik is vigyázniuk kellett minden lépésükre,
mert a következő végzetes lehetett, és magába szippanthatta őket a láp, de
Jancsi ismerte a nádast, és ő vezette messere Nicolót, aki végül hagyta magát
rábeszélni, hogy látogassák meg Búr sámánt.
Jancsi végig szóval tartotta messere Nicolót, aki
kifejezetten örült ennek, hisz addig se arra gondolt, hogy mekkora veszélyben
van az élete, hogy elég egy rossz mozdulat – „van egy barátom Herva, ő
megvakult, mert túl sokáig nézett a napba, és azóta a jóemberek
könyöradományaiból él, mert az apja elkergette otthonról, hogy a háznál épp
elég éhes száj van, nem fog még egy semmirekellőt is etetni.”
„Először elhozta őt ide, hogy majd beleveszik a lápba,
de Herva csodálatosképpen úgy járt a lápban, mint Krisztus urunk a vízen, és
épségben keveredett ki innen, ezt azok a halászok mondták, akik látták őt,
úgyhogy a nép azóta is szentként tiszteli Hervát, és még a papok is adnak neki
adományokat… jó dolog lehet szentnek lenni.”
Ráléptek egy úszószigetre, amely alig volt nagyobb,
mint a gunyhó, ami rajta állt, úgyhogy az, aki nem kereste, el is ment volna
mellette, de Jancsi tudta, hogy itt lakik a sámán, most azonban senki se volt a
szigeten, hiába járták körül a gunyhót, csak a sámándob hevert a bejáratnál a
földön, úgy látszik a szél játszott rajta.
Aztán hirtelen, mintha a földből, pontosabban a vízből
nőtt volna ki, előttük termett Búr sámán, és ők egyszerre hőköltek hátra, a
pontos életkorát nehéz lett volna megállapítani annak a torzonborz alaknak,
akinek az arca ráncos volt, mint egy száz éves öregemberé, de ebből az arcból
egy újszülött szemei néztek ki.
Búr sámán hatalmas termetével úgy tornyosult föléjük,
hogy a nap fényét is eltakarta előlük, végül Jancsi kapott észbe, és elmondta,
hogy messere Nicolo festő, aki a napfény színét keresi.
„A napnak sok színe van, hajnalban, mikor az első
sugaraival megfesti a tájat, délben, mikor a zenitjén van, és a fénye olyan,
mint a folyékony arany, vagy este, mikor búcsúzik a világtól, sőt, egy
vízcseppen megcsillanva, a szivárvány összes színében ragyog.”
Jancsi töprengett egy kicsit, eddig eszébe se jutott
ez, de most, hogy utánagondolt, igazat kellett adni neki, hiába no, mégiscsak
okos ez a Búr sámán, mondjanak bármit a papok… majd megszólalt – „azt
hiszem, a messerének a napnak arra a színére van szüksége, ami hasonlít a
folyékony aranyhoz.”
A sámán bólintott – „holnap légy itt ilyen időben,
megkapod, a festéket.”
…
Messere Nicolo a lefekvéshez készülődött a cellájában,
ahova a harmadik hónap végén átköltöztették, és ő ehhez kénytelen volt jó képet
vágni, ugyanis nem akarta a viszonyát a szerzetesekkel még azzal is rontani,
hogy panaszkodó levelet ír Szerecsen mesternek, és így kénytelen volt elfogadni
a perjel magyarázatát, hogy nem nélkülözheti a vendégházat, amely a legnagyobb
bevételt hozta a kolostornak, azzal, hogy a vásárra érkező kereskedők ott
szálltak meg, Szerecsen mester ugyanis kiharcolta Lajos királynál, hogy Villa
Zaazd nevű birtoka vásárjogot kapjon, ahol minden hónap első vasárnapján a
környék lakosai elcserélhették fölös áruikat, de mindig érkeztek kereskedők is,
akik prémeket vásároltak fel a vadászoktól.
Egyszercsak csoszogó léptek hangzottak fel a folyosón,
amelyek kétségkívül a cellája felé tartottak, kisvártatva pedig Hieronymus
perjel zömök alakja tűnt fel az ajtóban, ami őszintén meglepte messere Nicolót,
hisz az elmúlt hónapokban sértetten elnézett a feje fölött, ha véletlenül
összefutottak a folyosón, most pedig ő jön hozzá, nyilván csak valami roppant
nyomós ok vehette rá erre.
Úgyis volt, mert a perjel arca egész vörös volt
zavarában, „nagy megtiszteltetés érte szerény rendházunkat, messere Nicolo,
mert holnap magasrangú látogató érkezik hozzánk, mégpedig Ladislaus
Demandiensis nagyváradi püspök úr, aki hallomásból értesült róla, hogy miféle
képeket készítesz a templomunkban, és úgy döntött, hogy személyesen akar
meggyőződni róla, vajon igaz e a szóbeszéd, és valóban olyan remekműveket
alkotsz e, ahogy mondják.”
„A freskók kilencven százalékban már elkészültek, a
jövő hónapban jön Szerecsen mester átvenni őket, úgyhogy a püspök úr már a
majdnem kész alkotást veheti szemügyre” – nyugtatta meg a perjelt messere Niccolo.
„No igen” – aggodalmaskodott
tovább a perjel fontoskodva – „de Ladislaus Demandiensis magasrangú egyházi
méltóság, aki különleges bánásmódhoz van szokva, vajon tud e majd kelmed
illendően viselkedni vele?”
Messere Nicolo kishíján azt válaszolt, hogy több
püspökkel beszélt már ő, mint ahány körmenetet tartott a perjel, de végül
lenyelte, és alázatosan csak annyit válaszolt, „majd igyekszem.”
…
A püspök közelebb lépett a képhez, és elragadtatásában
felkiáltott, messere Nicolóra nézett, aki ott állt mellette, és feszülten
várakozott az ítéletre, mint mindig, ha olyasvalaki mondott szentenciát a
művéről, akinek a hozzáértésében megbízott, márpedig a püspök műértő volt, ez
abból is látszott, hogy a freskót több szögből is szemügyre vette, de a végén
elragadtatottan mondta, „bevallom, azt hittem, hogy túloz a szóbeszéd, mikor
szuperlatívuszokban dicsőítették ezeket az alkotásokat, de most már látom, hogy
nem volt túlzás, amiket hallottam, sőt…
Mennyei zene füleimnek, amiket eminenciád mond, hiszen
a magamfajta kézműves mesteremberek abból élnek, hogy elnyeri mások tetszését, amit csinálnak, és esetleg még rendelnek
is tőlük képeket.”
„Hiába, Szerecsen mester nagyon ért hozzá, hogy
megválogassa az embereit, akiket fontos megbízásokkal láthat el” – folytatta a püspök, láthatóan meg se hallotta messere
Nicolo megjegyzését – „rólad is
nyilván egy itáliai üzletfelétől hallott, hogy te vagy a legjobb freskófestő
Itáliában, és pénzt nem kímélve a szolgálatába fogadott, és megbízott ezzel a
munkával.”
„Hízelgő számomra a véleményed, eminenciás uram…”
„Bizonyára tudod, hogy én is rendelkezem itáliai
gyökerekkel, csakhogy az én apám még boldogult Károly király kíséretében
érkezett ebbe az országba, akkor még Damian volt a családunk neve, ami később
Demjénre változott, amikor pedig nagyváradi püspök lettem, felvettem a
Demandiensis nevet” – elhallgatott, és
közelebb lépett az egyik szenthez, hogy alaposabban szemügyre vehesse, és
közben valamit dünnyögött, de hogy mit, azt Nicolo nem értette, talán magyarul
volt.
„Gondolom, tudod, hogy Nagyvárad egyike a királyság
legfontosabb püspökségeinek, talán, mert a gazdag Transsylvániában van, de a
keletről támadó pogányok is itt törnek rá az országra, és a régi királyok is
sok dicső csatát vívtak meg azon a földön, és az egyik legdicsőbb király,
László, akit egyházunk szentjeinek a sorába emelt, mivel annyit csatázott a
pogánnyal, nálunk van eltemetve.”
„Mégpedig isteni beavatkozás folytán került Nagyváradra, hisz őt is, miként az összes
nemzetségéből származó királyt előtte, Székesfehérváron akarták eltemetni, ám
az ökrök megmakacsolták magukat, és Nagyvárad felé indultak el a szekérrel,
úgyhogy mindenki számára világossá vált az isteni jel, hogy a megboldogult
király ott akar nyugodni, ahol a pogánnyal harcolt, én pedig püspökségem
legfontosabb teendőjének tekintem, hogy méltó freskókkal díszítsem azt a
székesegyházat, ahol László király testét őrzik, amíg az utolsó ítéletkor
Gábriel harsonája őt is fel nem támasztja, és azt hiszem most megleltem a
megfelelő maestrót, aki megfestheti ezt a freskót.”
„Nos, az itteni munkám a végéhez közeledik, és bár
eredetileg haza akartam menni, de egy megbízás még marasztalhat.”
„Legyen így, messere, és nem fogsz csalódni a
bőkezűségünkben.”
Nicolo meghajtotta magát, az egyezség megköttetett.
…
A két pár ökör vonta szekér elkezdett kapaszkodni a
domboldalban. Messere Nicolo, aki a fuvaros mellett kuporgott a bakon, még
mielőtt végképp eltűnt volna a szeme elől, egy utolsó pillantást vetett a
templomra, amely immár örök időkre magán viseli az ő keze nyomát.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése