2016. október 8., szombat

A freskó legendája 2.





Szerecsen mester gyorsan beterelte a társaságot a templomba, hogy megmutassa messere Nicolónak, hova tervezi a faliképeket, és mik az elképzelései, jóllehet a falakon már látszott néhány rajz, amelyeket nyilván az egyik ügyes kezű szerzetes pingált oda szent buzgalmában, aki azonban láthatóan még a festészet alapjaival sem volt tisztában, nem is beszélve a perspektíva tudományáról, ami nélkül nem lehet élethű egy kép, hiszen egy távolban lévő tárgyat arányaiban kisebbnek kellett ábrázolni, mint az előtérben lévőt, így adva mélységet a képnek, különben a szemlélőben az a benyomás alakulhat ki, hogy egymás hegyére-hátára van dobálva minden, és ebben az esetben is így járt a kontár művész.
A templom belsejében félhomály uralkodott, a fáklyáktól már vékony réteg korom rakódott le a falakra, Szerecsen mester elfogta messere Nicolo elégedetlen pillantását, és elértette, mire magyarázólag hozzátette, szegény a klastrom, ezért használtak fáklyákat, de létesítettek egy méhest, és az ott megtermelt viaszból készült gyertyákkal fognak eztán itt világítani.
Ezt pedig, intett a falakon látható rajzokra, a kőművesek majd levakolják, és föléje kerül a messere freskója.
A perjel, akit szemmel láthatóan önérzetében sértett, hogy ezek ketten itt úgy egyezkednek az ő templomáról, mintha ő jelen se volna, most felhorkant, ez itt az ájtatosság helye, és nem a hivalkodásé, és az a kép már generációk óta van ott, és látja el jól a feladatát, és én kétlem, hogy egy új kép, amelyre bíbor színnel festenék rá a mi Urunk vérét, ugyanilyen jól szolgálná az elmélyülést.
Biztosíthatlak atyám, fordult a perjelhez messere Nicolo, aki jól láthatóan hozzá volt már szokva, hogy okvetetlenkedő szerzeteseket szereljen le, hogy nem ez az első templom, amelynek a freskóját én festem, és eddig még mindenütt elégedettek voltak a munkámmal.
Messere Nicolo immáron második hónapja festette a templom faliképeit. A szerzetesekkel máig se sikerült rendeznie a viszonyát, ami főleg a perjel miatt volt rossz, aki már azért is orrolt rá, mert nem tudta a templomát használni, és így kénytelen volt a rendszeres ájtatosságokat a refektóriumban tartani, de folyton panaszkodott, hogy az a hely nem alkalmas az elmélyülésre és a szemlélődésre.
Az, hogy a templomában remekmű készül, ami hosszú századokra a templom éke lehet, nem érdekelte, mert ezt csak „hivalkodásnak” tartotta, ami csak a világiakat izgatja, de Isten emberét nem érdekelheti, és nem is tűrte volna, hogy messere Nicolo a holmijával egyetemben lefoglalja a kolostor vendégházát, ha nem félt volna Szerecsen mester haragjától, hogy megvonja adományait a kolostortól, amire rá volt szorulva, ezért aztán inkább eltűrte a kellemetlenségeket.
Egy nap a szokásosnál is jobban belemerült a munkájába, mert különösen kényes részhez ért, amikor élethű vonásokkal kellett elevenné tenni a szent arcát. Piszlicsáré munka volt, ám most dőlt el, hogy művészet lesz, amit alkot, vagy kontármunka. Már órák óta magába feledkezve pingált, amikor hangos veszekedésre figyelt fel.
Feltűnően szép, fiatal lány szidott egy tízéves forma kisfiút. Habár a szavakat nem értette, a beszéd ugyanolyan dallamos volt, mint az ő olasz anyanyelve, és az arcok játéka mindent elárult. Rájuk szólt, egy kissé bosszankodva, hogy megzavarták a munkájában. Meglepetésére a kisfiú folyékony latinsággal válaszolt.
– A nővérem szidott le, hogy mért bámészkodom itt. Ha Ireneus atya rajta kap, megfenyít, és penitenciát ró ki rám.
A lányra nézett, aki örökölte tatár őseinek szilaj szépségét, akik a sztyepén, szőrén ülték meg lovaikat. Önkéntelenül is egy barbár hercegnő jutott az eszébe, akit Dzsingisz kán sátrába hurcolnak, hogy az asszonyává tegye. Kényszeríteni kellett magát, hogy ne induljon be a fantáziája.
– Hogy hívják a nővéredet?
– Csengének.
A név úgy zengett, mint ősi, barbár zene.
– Mondd meg neki, hogy nagyon szép lány.
Ám a fiúnak nem kellett lefordítani a szavakat, mert nővére női ösztönével megérezte, hogy miféle hatással van a férfira, és zavarában elpirult.
Messere Nicolo hajnali öt órától dolgozott, amikor a nap első sugarai beragyogták a templom belsejét, és napi tizennégy órát dolgozott megállás nélkül, még az alapozást is maga végezte, igaz Jancsi a segítségére volt, akinek a szülei a kolostorban szolgáltak. Jancsi elárulta neki, hogy  már az első nap beszökött a templomba, és érdeklődve nézte, hogy mit is csinál az idegenből jött maestro, hogy tünteti el azokat a régi rajzokat, amiket amúgy se szeretett, mert a különféle szörnyek csak arra voltak jók, hogy ijesztgessék az embereket, és a helyükre a messere szép, színes képeket fest, amelyek a szenteket ábrázolják. Azt is beismerte, hogy emiatt bizony sokat mulasztott az oskolában, és ha rájönne Ireneus, a tanító testvér, hogy ő itt van, megtáncoltatná a hátán a pálcáját… most tehát ő keverte lelkesen a meszet a festékkel, hogy megmaradjon a falon.
Vele járt a mezőre festéknek való növényt gyűjteni, és rácsodálkozott, hogy egy kis hozzáértéssel közönséges növényekből miféle színeket lehet nyerni, sose gondolta volna, hogy az aranyvesszőből, amelynek ismerte a gyógyító hatását, mindjárt háromfajta festék is lehet, aszerint, hogy melyik részét használjuk fel.
Ahogy messere Nicolo a munkával haladt, és mind többet lehetett látni a készülő műből, úgy jelentek meg a kíváncsiskodók, akik egy pillantást akartak vetni a készülő képekre. A szerzetesek megálltak az ajtóban, onnan vették szemügyre az elkészült képeket, eljátszva a szakértőt, akik már számtalan hasonló freskót láttak, homlokukat ráncolják, végül pedig ajkbiggyesztve, mintegy sajnálkozva távoztak, messere Nicolo pedig tudta, hogy ez Hieronymus perjel hatása, aki telebeszélte a fejüket, de ő nem is a szerzetesek véleményére volt kíváncsi, hanem a hívekére.
Vasárnaponként Hieronymus perjel tartott misét a falusiaknak, ilyenkor a képek le voltak takarva, de messere Nicolo megfigyelte, hogy titkon azért bepillantanak a leplek mögé, aztán sugdolóznak, és Jancsitól megtudta, hogy ilyenkor azt találgatják, vajon kinek a fejéről mintázta meg egy szentnek a fejét, ugyanis tudták, hogy a „majsztró” mindig modellekkel dolgozik, állt már neki modellt szerzetes ugyanúgy, mint falusi jobbágy.
Ireneus atya jelentkezésére nem is kellett soká várni, már másnap megjelent, felfújt képpel, mint akit borzasztó méltánytalanság ért. Fülön fogta Jancsit, hogy visszavigye az oskolába. Messere Niccolo az utolsó pillanatban vette észre, és állította le a szerzetest, mire az méregbe gurult, mint a pulyka.
–  Netán azt akarja messere, hogy ez a fiú buta maradjon, mint az ökör?
–  A fiú csöppet se buta, sőt, fürge észjárású. Már most többet tud, mint némely atya itt, a kolostorban. Egyébként, atyám helyében én elmélyülnék a grammatikába, ha már arra vállalkoztam, hogy tanítsak.
Ireneus elvörösödött, remegett a dühtől, amikor Niccolo felé bökött.
–  Ezt jelenteni fogom a perjel atyának!
–  Jelentsd, kedves Ireneus, én pedig Jakab mesternek fogom jelenteni, hogy mindenféle csipp-csupp gáncsoskodásokkal akadályoztok a munkámban.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése