Még tovább tanulmányozva a szöveget, már ismeretlen jelekre
is rábukkant, amelyek nem hasonlítottak a betűkhöz. Egyszer csak döbbenten meredt
a kódexbe, mert ahogy lapozott a következő oldalon ugyanazt a növényt
pillantotta meg, amit az ispotályban is látott, abban a kódexben, amit Magister
Franciscus és Orentész tanulmányozott, és mikor Orentész észrevette, hogy ő a
rajzot nézi, zavarba jött, majd becsukta a könyvet. Ő még aznap délután
emlékezetből lerajzolta, és megmutatta Mártonnak. Most nyertek csak értelmet
Márton szavai, hogy akkor jött rá, hogy közel került a rejtély megfejtéséhez,
amikor megmutatta neki a rajzot.
Még tovább lapozva a könyvben azonban már nemcsak növényeket
ábrázoló rajzokat fedezett fel, hanem mintha valamiféle asztrológiai traktátus
lett volna, az ég lakóit ábrázoló rajzokkal, valamint a zodiákus tizenkét
jegyével.
Rájött, hogy a könyv részekre van osztva, mert az asztrológiai
fejezet után meztelen némbereket ábrázoló rajzok következtek, mintha csak egy
éretlen kamasz szórakozott volna ezekkel a malacságokkal. Ugyanis, elhűlve
fedezte fel, hogy néhány rajzon még a nemi szervek is a maguk valóságában
vannak ábrázolva. Hilarius visszagondolt azokra az időkre, amikor ő volt
éretlen siheder, és ő készített a társaival ilyen rajzokat, a professzoraik
bosszantására, hogy aztán jól látható helyre akasszák. Ők persze bosszankodtak,
hogy tanítványaik miért nem foglalkoznak értelmesebb dolgokkal, de az akkori
diákok valamiért nagyon mulatságosnak találták ezt.
A szöveget sajnos nem tudta elolvasni, hogy útbaigazította
volna, de azért a rejtélyekben mindig kihívást látó elméje most se hagyta
nyugodni, és alaposabban megvizsgálta a szöveget, ami most már nem is az általa
ismert ábécé betűiből állt, hanem ismeretlen jelekből. Igaz, rövidebb
szakaszokon felfedezett latin betűkkel írott részeket, és mintha még értelmes
szavakat is kibetűzött volna, de lehet, hogy csak az elméje csapta be, amely
értelmes szavakat akart kiolvasni a szövegből.
Felhagyott a meddő próbálkozással, és továbblapozott. Ez a
rész, mintha egy országnak a leírása lett volna, rajzokkal illusztrálva,
amelyeken kastélyok, várak voltak láthatók. Sőt, még széthajtogatható atlaszok
is voltak a könyvben, és ezek egész országrészeket ábrázoltak.
…
Fogalma se volt, hogy mennyi ideig tanulmányozhatta a
kódexet, de a legvalószínűbb, hogy hosszú órákig, ám mikor felnézett, azok
ketten még mindig ugyanúgy álltak ott, és őt figyelték, mintha csupán percek
teltek volna el. Hilarius visszaadta a könyvet Gyerknek, aki visszatette azt a
helyére. Majd mikor újfent szembefordult Hilariussal, meg se várva, hogy
kérdezzen, beszélni kezdett.
– Roger Bacon
ferencrendi szerzetes kétszáz évnek előtte élt Angolországban. Szerzetes létére
egész életében a természetet kutatta. Ugyanis vallotta, hogy Istent így
érthetjük meg a leginkább, hogy fürkésszük az általa teremtett világ
törvényeit, amiket Ő alkotott meg, és így feltétlenül bennük van az isteni
bölcsesség. Tevékenységét nem mindenki nézte jó szemmel, de nem tudtak neki
ártani, mert olyan hatalmas pártfogója volt, mint a pápa őszentsége. Azonban
ott tettek neki keresztbe, ahol csak tudtak, és még a párizsi egyetem
katedrájáról is elkergették, ugyanis azzal vádolták, hogy mérgezi
tanítványainak a lelkét, azzal, hogy pogány szerzőktől idéz nekik.
– Bacon-nek a
meggyőződése volt, hogy nem mi keresztények vagyunk az elsők, akik az igazságot
kutatjuk, mert előttünk már más népeknek is fel kellett ismerni a természet
törvényeiben rejlő isteni bölcsességet. Ebben pedig a legtovább az ókor népei
közül a görögök jutottak, akik olyan igazságokat is felismertek, amiket mi már
elfelejtettünk. Bacon ezért fordult az arab szerzőkhöz, hogy a görög bölcsességet
felfedezze, mivel az antik szerzők művei jórészt már az enyészeté voltak, és
csak arab szerzők tolmácsolásában maradtak ránk. Közülük is leginkább a görögök
legnagyobb filozófusának, Platónnak a művei keltették fel az érdeklődését. Ő
írt az egyik dialógusában Atlantisz szigetéről, az ideális helyről, amelyet
bölcsek kormányoznak, és ezért Atlantisz népe békében és jólétben él. Atlantisz
kilencezer évvel azelőtt a tenger fenekére süllyedt, és az ő korára már csak
legendák szóltak róla, éppen ezért már Platón kortársai is kétkedve fogadták
ennek a helynek a létezését, sőt akadtak olyanok is, akik egyenesen hazugsággal
vádolták, ezért Platón, hogy a kritikusait elhallgattassa, hét vagy nyolc
könyvben foglalta össze mindazt, amit Atlantiszról tudott. Egy könyvben
ismertette az atlantiszi társadalmat, három egész könyvre volt szüksége, hogy
leírja mindazt a tudást, aminek az atlantisziak a birtokában voltak. Leírta
Atlantisz különleges flóráját is, valamint az orvoslásban megszerzett
tudásukat. Foglalkozott Atlantisz földrajzával, és meghatározta azt a helyet,
ahol a sziget feküdt. Bacon Platónnak nem minden könyvét olvasta, mert volt,
amelyik időközben megsemmisült, más viszont olyannyira megrongálódott, hogy
csak részleteket tudott belőle elolvasni. Azt azonban, amit elolvasott, abban a
kódexben foglalta össze, amit magad is láttál. De annak is tudatában volt, hogy
mennyire veszélyes volna, ha ez a mű ellenségeinek a kezébe kerülne, és ők
ellene fordítanának mindent, amit leírt, hiszen hatalmas pártfogója akkor már
halott volt, és őt is házi fogságban őrizték. Ezért aztán úgy döntött, hogy
titkosírást fog alkalmazni, aminek a megfejtését csak ő, és a legbizalmasabb
tanítványai ismerik. Én már tíz éve próbálom megfejteni a textust, és arra
jutottam, hogy Bacon voltaképpen nem is csak egyfajta titkosírást használ,
hanem minden írásfajtához és nyelvhez különbözőt, amit aztán tetszés szerint
változtat meg, gyakran még egy szentencián belül is. Ez a mérhetetlenül sok
variáció pedig lehetetlenné teszi, hogy egy ember, akár egy élet munkájával,
egyetlen mondatot is el tudjon olvasni, a kulcs nélkül.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése