2016. december 4., vasárnap

A freskó legendája 26.



Az öreg Gyula, a szerzetesek doyenje szinte hetek alatt vénült meg, és lett életerős férfiból rozoga aggastyán. Kezdődött azzal, hogy szinte teljesen megvakult, aztán elkezdett magában motyogni, ám senki nem értette, hogy mit is beszél. Az ijedelem azonban akkor következett be, amikor elkódorgott, és egy teljes napon át, aki élt és mozgott a kolostorban, mindenki csak őt kereste. Aztán egy falubeli jobbágyfiú hozta őt vissza, aki a fészkeket fosztogatta a környéken, és a kolostortól sok, sok kilométerre találkozott vele. Senki se értette, hogy hogyan tudott olyan messzire eljutni, ami egy életerős férfinak is félnapos megerőltető gyaloglás. Tőle nem várhattak magyarázatot, mert csak összefüggéstelenül motyogott. A szerzetesek ekkor kezdtek el egymás közt arról pusmogni, hogy Gyula eszét vesztette, és Péter, György perjel helyettese ekkor rendelte melléje Rajnaldot, az ifjú szerzetest. Formailag azért, hogy segítsen neki a munkában, de mindenki tudta, hogy azt a kevés teendőt, ami a könyvtárral van Gyula még ebben az állapotában is el tudná látni. A szerzetesek ugyanis nem nagy buzgalmat mutattak a szent szövegek tanulmányozásában. Megelégedtek azokkal a kegyes szövegekkel, amiket az étkezések alkalmával a refektóriumban olvastak fel, vagy a közös elmélkedéseken hallgattak meg. Bár ők ezt tagadták, de néhányuknak még az olvasás is komoly nehézséget okozott.
Pedig a kolostor birtokában értékes kódexek voltak, amiket azok a tehetősebb zarándokok adományoztak a kolostornak, akik a freskónak köszönhették a gyógyulásukat. Idővel aztán annyira elszaporodtak az ilyen adományok, hogy a környék leggazdagabb könyvtárával Villa Zaazd kolostora rendelkezett. Fájdalom, azonban a szerzeteseket ez hidegen hagyta, ők inkább a részegeskedésben jeleskedtek. Olyannyira, hogy a kolostor pincéjébe szinte hetente törtek be, és a hordókból leszívták a misebort.
Ekkor lett György a perjel, aki erélyesen látott hozzá a munkához, hogy az istentelen részegeskedésnek véget vessen. Első intézkedése az volt, hogy a pincére súlyos tölgyfa ajtót csináltatott, ami még a faltörő kosnak is ellenállt, és éjszakára őrséget állított a pince elé. A részegeskedők mámorának forrása azonban valami rejtélyes oknál fogva nem apadt el, de legalább már nem a kolostor pincéjét dézsmálták. Ekkor a perjel drákói intézkedéseket hozott. Két javíthatatlan részegeskedőt kicsapott a kolostorból, mire a többiek megszeppentek, és mintha késsel vágták volna el a részegeskedést.
A kódexek pedig ezalatt ott feküdtek a perjel szobájában, senki se mutatott irántuk érdeklődést csak Gyula, aki sorban kiolvasta mindegyiket, és olyan gondoskodással bánt velük, mint szerető apa a gyermekeivel. A perjel persze kapva kapott az alkalmon, hogy megszabadulhat egy gondtól, és megtette Gyula testvért könyvtárosnak.
Ennek immár húsz éve, de a szerzetesekkel azóta se sikerült megszerettetni az olvasást, és a kódexeket egészen ellepte volna a por, ha Gyula időnként elő nem veszi őket, hogy letörölje róluk a port. Néha azért elvetődött a kolostorba egy, egy tudós férfiú, aki valahol hallott róla, hogy egy ritkaság Villa Zaazd kolostorában tekinthető meg, és ilyenkor a könyvtárszobában hajnalig égett a mécs.
Ezek után könnyen belátható az is, hogy Rajnaldnak, mikor Gyula testvér mellé osztották be, nem is annyira az volt a feladata, hogy a könyvtárt takarítsa, a kódexekről letisztítsa a rájuk rakódott port, hanem inkább az, hogy Gyula testvért szemmel tartsa, nehogy újból elkóboroljon. Ez okból pedig bizonyos időközönként Péternek kellett jelentenie, akit feltűnően érdekelt a könyvtáros testvér sorsa, hogy mennyit romlott az állapota. A kolostorban mindenki úgy magyarázta ezt az érdeklődést, hogy Péter az atyjaként tiszteli Gyulát, mivel kicsi volt még, amikor az övé meghalt.
Hilarius ezt a reggelt is a könyvtárban kezdte, hogy még egyszer átnézze azt az annalest, amit a Rajnald halála előtti utolsó napon olvasott. Hátha talál benne mást is azon a kitörölt néven kívül. Valamiért az volt az érzése, hogy a mai kérdésekre a múltban kell keresni a válaszokat. Márpedig azt megtanulta, hogy hallgasson a megérzéseire, mert azok általában igaznak bizonyulnak. Mintha a túlvilágon lenne egy pártfogója, aki súg neki. Talán éppen szent Hilarius, aki Krisztus urunk születése után a harmadik században szenvedett mártíromságot Diocletianus császár uralkodása alatt. Hilarius a császár testőrségének volt a parancsnoka, aki leleplezett egy, az uralkodó ellen szőtt összeesküvést. Ám az ellenségei bevádolták, hogy Hilarius titokban keresztény, és éppen hogy ő készül merényletre a császár ellen, Diocletianus pedig a testőrparancsnok ellenségeinek hitt, mivel ők magasabb rangban voltak az udvarban. A legendája szerint Hilarius valójában nem is volt keresztény, hanem csak az utolsó éjszakán lett azzá, mielőtt a vadállatok elé lökték. Hilarius tehát az ő nevét választotta, mikor a jogi pályára lépett, és remélte, hogy egyszer majd neki is hasonló kegyelemben lehet osztályrésze, és az igazságért szenvedhet mártírhalált.
Most azonban más dolga van, fényt kell derítenie egy hármasgyilkosságra, és hogy ki mérgezte meg Bikád urat, ha ugyan igaza van a kirurgusnak, és az ő gazdáját ugyanazok mérgezték meg, akik a másik hármat meggyilkolták.
Csakhogy ehhez előbb újra át kell olvasnia az annalest, amiben hite szerint a válasz, vagy annak egy része benne volt. Az annales azonban nem volt a helyén, ahova Rajnald tegnapelőtt tette, habár Hilarius akkor még a saját szemével látta, mikor a megboldogult Rajnald eltette az annalest!
Persze, az is lehet, hogy egyszerűen Rajnald vette el a könyvet, és nem tette vissza a helyére, amit azonban nem tartott valószínűnek. No, nem mintha Rajnald nem lehetett volna kíváncsi, hogy Hilarius mit is kutat az annalesben. Az a magyarázat, amit adott, hogy régi eretnekpöröket keres, amiknek valószínűleg ma már egyetlen szereplője se élt, nemigen győzhette meg őt. Rajnald azonban szinte már mániákusan pedáns volt, aki az állandó rendcsinálásával az amúgy jámbor testvéreket is kihozta a sodrukból, épp ezért, ha ő veszi el a könyvet a helyéről, valószínűleg ugyanoda teszi vissza.
Mindez pedig azt jelenti, hogy valaki elvitte onnan az annalest, mert nem akarta, hogy szem előtt legyen, és talán Rajnald halálának is ez volt az oka. Ez viszont azt is jelenti, hogy ahogy rátaláltak a holttestekre, az meg volt rendezve, és valaki el akarta vele hitetni vele, hogy Rajnald egy féltékenységi dráma áldozata lett. Maga se tudta, hogy miért, de megkönnyebbült erre a gondolatra.
A lelkifurdalásra riadt fel, hogy nem a szent szövegre figyel, amit egy szerzetes monoton hangon kántál, hanem engedi, hogy a gondolatai elkalandozzanak. Pedig most a szívének egyik legkedvesebb szövegből olvastak fel, Szent Margit zsolozsmájából.

Novo sacrata gaudio
caeli concors laetitiae
votivo laudem studio
depromat vox Ecclesiae.

Sub natali novitio
novi festi solemnia
candenti vernans lilio
invexit virgo regia.

A szavak dallama visszhangzott a fülében, mielőtt az értelmüket felfoghatta volna, hogy ez az ima egy királylány ujjongása, aki Krisztusért lemondott a földi hívságokról.
Novíciusként ezért szigorú büntetést kapott volna, ha a nevelője észreveszi, hogy a zsolozsmán elkalandoztak a gondolatai. Máig élénken él az emlékezetében Rodrigo testvérnek, a novíciusok tanárának maszkszerű ábrázata, aki a zsolozsmákon árgus szemekkel figyelte, hogy melyikük szunyókál el, esetleg a gondolatai kalandoznak rossz irányba, és annak a hátán könyörtelenül csattant a nádpálca. Azt szokta mondani, hogy a sátán csakis erre a pillanatra vár, hogy a gondolataikba férkőzzön, és rosszra csábítsa őket. Mi tehát egy nádpálcával megcsapatás, ahhoz képest, hogy az üdvösségüket menti meg? Hilarius ilyenkor keserűen gondolt rá, hogy egy megcsapatás az semmi, de az ő háta már sajog.
Az emlékezés hatására elmosolyodott, hisz az ember egy kort elérve már vágyakozva gondol vissza az ifjúságára, még akkor is, ha az, amit az emlék megidéz, abban a pillanatban csak keserűséget okozott is neki. Azután gyorsan körbe is nézett, vajon szerzetestársai közül észrevette e valaki az illetlen viselkedést? Szerencsére azonban a többségnek be volt csukva a szeme, és akinek nyitva volt, az se őt figyelte, hanem a beszélőt. Illetve, mégis volt valaki, aki őt figyelte, az arcán leplezetlen gyűlölettel és rosszindulattal. Hilarius egy pillanatra behunyta a szemét, mint mindig, ha a lelki békéjét akarta visszanyerni, aztán mikor újra kinyitotta már Péter is a beszélőt nézte. Úgyhogy meggyőzte magát, hogy az egész nem is volt egyéb puszta látomásnál.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése