2012. szeptember 4., kedd

Olvasónapló


Barangolás a Birodalomban

Adva van egy zsidó fiatalember, bizonyos Uri, akinek a nagyapja még rabszolga volt, de ő már szabad római polgár. Családjával a zsidónegyedben él, amelyet latinul Transtiberiumnak hívnak, de a zsidók egyszerűen csak úgy neveznek: Túlnan.
A zsidók ugyanis ki vannak tiltva a Városból, ahova csak engedéllyel léphetnek be, és így Urinak is minden reggel át kell kelnie a Tiberisen, hogy napközben kedvére bámészkodhasson a Városban, ahol mindig történik valami. A zsidók ugyanis, bár rabszolgaként hurcolták őket a Városba, de időközben elszaporodtak, mint azt az Istenük, Jahve megígérte Ábrahámnak:
És megsokasítom a te magodat mint az ég csillagait 1Móz 26,4
Mert a zsidókat soha, sehol, semelyik korban nem szerették, mert olyan szapora népség, hogyha időnként nem üldözték volna őket, nem rendeztek volna pogromokat, ma többen lennének, mint a Kínaiak. Ez is egyfajta demográfiai megoldás.
Ezzel a felütéssel kezdődik Spíró György Fogság című regénye. És úgy folytatódik, hogy az apja bejuttatja Urit egy delegációba, amelyik az önkéntes adót viszi Jeruzsálembe, a Templomnak, amivel a diaszpórában élő zsidók támogatják otthon maradt hitsorsosaikat.
Mint mikor a kereskedő kiteríti elénk gazdagon illusztrált, színes kelméjét, amit egyetlen pillantással képtelenek vagyunk áttekinteni. A regénynek azonban van rá 770 oldala, hogy bevezessen minket a részletekben. És mi úgy járunk, mint a zsémbes öregasszonyok, akiknek semmi se jó. Mert most meg úgy érezzük, hogy elveszünk a részletekben.
Mint Dosztojevszkij regényeiben, ahol elég a háromnevű szereplőket észben tartani. Sokan, eleve ezért mondanak le róla, hogy Orosz klasszikusokat olvassanak. Ez az az eset, amikor a kevesebb több volna…
De térjünk vissza eredeti tárgyunkhoz, Urihoz, aki alig teszi ki Rómából a lábát, máris az intrikák kellős közepébe csöppen. Alexandriában még egy pogromot is túlél, ami tisztára üzleti alapon zajlik. Arról van szó, hogy a görög kereskedők féltékenyen figyelték zsidó konkurenseik üzleti sikereit, és lefizetik a római helytartót, hogy nézzen félre, amíg ők egy kis pogromot rendeznek.
Ürügyet pedig mindig könnyű találni, elég csak annyit mondani, hogy „ők különböznek tőlünk…”, és azok, akiktől különböznek, máris lelkesen öldösik azokat, akik különböznek.
Erről jut eszembe, hogy micsoda paradoxon pax romanát emlegetni egy olyan Birodalommal kapcsolatban, amelyik alapvetően a hódításokra épült. Ennyi erővel akár pax mongolicát is emlegethetnénk.
És itt a legfőbb ideje, hogy a poszt szerzője elnézést kérjen Uritól, mert ennek a szösszenetnek elvileg ő volna a főszereplője, a szerző mégis vajmi kevés hajlandóságot mutat, hogy vele foglalkozzék. Inkább elkalandozik mindenfelé, csak a tárgyával nem foglalkozik. Mentségére csupán az szolgálhat, hogy aki Urira kíváncsi, az majd elolvassa a regényt, abban úgyis minden információt megtalál Uriról. Ennek a posztnak a szerzője mindössze arra vállalkozott, hogy a regény olvasása közben benne felmerülő gondolatokat ossza meg kedves olvasóival, reménykedve benne, hogy így felkelti az érdeklődésüket a könyv iránt.
Mert kell e annál nagyobb kaland, mint Urival együtt bebarangolni a Szentföldet, és egy éjszakát eltölteni Jézussal a börtönben, akit onnan visznek el megfeszíteni?
Merthogy ez is benne van a regényben, és még sokkal több is, de azt már tényleg nem árulom el, hogy mi még.

Fogság

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése