A legnagyobb
palóc és az ő görbe tükre
Mikszáth Kálmán
írásait még tavaly kezdtem el olvasni. És most írhatnám, hogy halálának a
centenáriuma kapcsán, de az igazság az, hogy akkor ez meg se fordult a
fejemben.
Az ok szimplán és
egyszerűen az volt, hogy annyi történészi véleményt hallottam a kiegyezés utáni
évtizedekről /az úgynevezett „boldog békeidőkről” vagy az „aranykorról”, amely
címkét persze csak az utódok ragasztották rá, ugyanis a kor emberének fogalma
se volt róla, hogy ő az „aranykorban” él, sőt…/, hogy szükségét éreztem, hogy
végre egy autentikus forrás segítségével pillantsak be a korba. Erre a célra pedig
Mikszáthot ítéltem a legmegfelelőbbnek, aki ugye újságíró is volt, és én úgy
gondoltam, hogy közben még jól is fogok szórakozni. Nos, ebben a várakozásomban
se csalódtam, de erről majd később.
Ezért aztán a
virtuális könyvespolcról leemeltem Mikszáth Kálmán összegyűjtött cikkeinek a
második kötetét, amely Karcolatok és
cikkek címen jelent meg, és az 1881-85 közti cikkeket tartalmazza, több mint
1600 oldalon. Ha elgondolom, hogy ezt a tömérdek cikket öt év alatt „termelte”,
és ha jól számolom, ezen idő alatt még tizenkét önálló kötete is megjelent,
akkor nyugodtan megállapíthatom, hogy az író egyik meghatározása: grafomán
ember, az átlagnál jobb fogalmazási készséggel.
…
A Karcolatok és cikkeket olvasva döbben rá
az ember, hogy százharminc év alatt mennyire keveset változott a társadalom.
Akkor is ugyanazok az indulatok fűtötték az embereket, mint ma, és a válaszok
is jobbára ugyanazok voltak. Hogy mást ne mondjak, az antiszemitizmus az akkori
társadalomban is ugyanúgy jelen volt, mint a maiban.
Az
antiszemitizmus egyik alapmotívuma pedig a „Tiszaeszlári vérvád” néven került
be a történelembe, és kavar máig
indulatokat, ahol csak szóba kerül. Az eset röviden az volt, hogy
Tiszaeszláron, a helyi zsidókat megvádolták, hogy rituálisan meggyilkolták a
keresztény Solymosi Esztert.
Nos, a perről
Mikszáth Kálmán tudósította a Pesti Hírlapot, és a kötet száz oldalon keresztül
közli az akkori tudósításait, ami akár dokumentumregényként is olvasható.
Mikszáth végig érezteti, hogy a vádakat mekkora képtelenségnek tartja, és az
egész pert komédiaként kezeli, és úgy is tudósít róla. Bemutatja a szereplőket,
és a pernek helyszínt adó Nyíregyházát. Közben persze nem tud szabadulni
anekdotázó szenvedélyétől, ami a legjobban jellemzi az újságíró Mikszáth
Kálmánt.
Mikszáth
országgyűlési tudósításokat is írt, sőt, jobban belegondolva, ezek a cikkek
teszik ki a kötet nagyobbik részét. És bizony irigykedhetnek a mai képviselők,
hogy százharminc évvel ezelőtti kollégáikról ilyen írói nagyság tudósított, és
csinált belőlük szerethető figurákat, akik a valóságban talán nem is voltak
azok. Mert, ha a mai politikai viszonyokba belefásult olvasó netán azt
gondolná, hogy hiába, akkor még más volt a politika, hát azt ki kell
ábrándítanom. Akkor se volt más a politika, sőt…
Mikszáth is
nyíltan ír korrupcióról, megvesztegetésről, ráadásul akkor ezeken senki se
háborodott fel, hanem természetesnek vette. Az is tanulságos, amit a
választásokról írt. Természetesen, itt is anekdotákba csomagolva a súlyos
mondanivalót. A nyílt szavazásos rendszer a korrupció melegágya volt, amit a
jelöltek nem is hagytak „kiaknázatlanul”, és úgy adták vették a mandátumokat,
mint ma a tőzsdén a brókerek a részvényeket.
A Karcolatok és cikkek harmadik nagy értéke, amit Mikszáth korának művészetéről ír.
Színházi és könyvkritikák, karcolatok a nagy és kevésbé nagy művészekről.
Kicsit zavaró
ugyan, ahogy Munkácsy Mihályt egyszerűen „a mi Miskánknak” nevezi, node lehet,
hogy ez csak az én 21 századi szememnek furcsa, abban a korban viszont
elfogadott volt ez familiáris megszólítás.
Jókai neve az
egyik leggyakrabban előforduló név a kötetben, ő ugyanis képviselő is volt, és
így az országgyűlési tudósításokban is gyakran felbukkan. Emellett persze írói
munkássága állandó témája volt. Még egy tanulmánynak beillő cikkben is méltatta
Jókait, jó szokásához híven sűrűn anekdotázva.
Tudvalevő, hogy
Jókai az újságok számára, folytatásokban írta regényeit, amelyeket rajzokkal
illusztráltak. Történt egyszer, hogy egy regényének az egyik fejezetéhez olyan
rajz készült, amin egy olyan szereplő is rajta volt, akinek abban a fejezetben
nem volt helye. Jókai nem esett kétségbe, hanem beleírt a kéziratban egy
mondatot, amivel helyreigazított mindent. Nos, ezért nevezte invenciózus írónak
Jókait.
Befejezésül azt
tanácsolom az olvasónak, hogy aki Mikszáthnak egy új oldalát akarja felfedezni,
az bátran kezdje el olvasni a Cikkek és karcolatokat!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése