Példa
mindnyájunknak
Tavaly nyáron könyvismertetőt írtam a fenti címmel az egyik szlovákiai
magyar hetilapba Molnár Imre akkor
frissen megjelent könyvéről: Esterházy János
élete és mártíromsága, amely a MERY RATIO kiadónál jelent meg. Alig telt el
egy év, és az akkor írtak ismét aktuálissá váltak, ugyanis Esterházy János
személye feszültséget okoz a szlovák-magyar kapcsolatokban, egy jóindulattal
nemigen vádolható nyilatkozat nyomán – egyébként az itt élő népek kevés
dologról tudnak annyi indulattal vitázni, mint a közösen megélt történelemről,
pedig, ha a jövőről vitatkoznánk ennyi hévvel, akkor talán előrébb tartanánk.
Ezért hát úgy döntöttem, hogy az akkori cikkemet, kicsit átdolgozva, itt is
közzéteszem:
Esterházy János azon kevés politikus egyike volt, akik nemcsak díszként
használták a „keresztény” jelzőt, hanem egész életével igyekezett az életszentséget
megvalósítani. Sőt, néha talán még úgy is tűnhet az olvasónak, hogy tudatosa
készült a mártíromságra, mert amikor konfliktusba került benne a politikusi
magatartás és a keresztényi erkölcs, akkor habozás nélkül mindig az erkölcsöt
választotta.
A könyv három nagyobb részre van felosztva, ahogy Esterházy pályafutásának
is három szakasza volt. Politikusi
pályája a trianoni megrázkódtatás utáni Csehszlovákiában kezdődött, ahol a
kisebbségbe szakadt magyarság ügyét kezdte képviselni, és lett az Országos
Keresztényszociális Párt elnöke. Bizony, a két világháború közti
Csehszlovákiában se volt a kisebbségek helyzete olyan ideális, mint azt a történelmi
propaganda igyekszik velünk elhitetni. Hisz még azokat az újságokat is
elkobozták, amelyek Esterházy beszédeit közölték, vagy csak cenzúrázva engedték
azokat közölni. Pedig Esterházy János nem támadott, nem vádolt, hanem csak
azokat a jogokat kérte a magyaroknak is, amelyek minden kisebbséget
megilletnek.
Edvard Benes
kisebbségekkel szembeni politikáját úgy jellemezhetnénk, hogy szemtől szemben
ígérj meg mindent, aztán pedig, amilyen gyorsan csak lehet, feledkezz meg az
ígéreteidről. Esterházy János vállvetve küzdött a szlovák nacionalistákkal,
akik az autonómiáért harcoltak, mivel úgy vélte, hogy „ennél rosszabb már
úgysem lehet”. Sajnos, a történelem bebizonyította, hogy ez volt a legnagyobb tévedése.
Esterházy János
politikusi nagyságát mutatja az is, hogy az első bécsi döntés után nem fogadta
el a neki felkínált budapesti felsőházi tagságot, hanem maradt a Szlovák Állam
parlamenti képviselője, hogy képviselje a maradék magyarságot. Az egyedüli volt
vezető politikus társai közül, aki a Szlovák Államban maradt. Jaross Andorral,
akivel a Csehszlovák Köztársaságban még együtt védték a kisebbségi sorsban élő
magyarság érdekeit, rövidesen megszakadt a kapcsolata, mivel Jaross
Magyarországon egyre inkább a szélsőjobb felé sodródott. Esterházy ugyanis
egyaránt elítélte a nemzetiszocialista eszméket és a bolsevizmust is. Épp ezért
nem hallgatott azokra a szirénhangokra sem, amelyek azt tanácsolták neki, hogy
forduljon Hitler közbenjárásáért a maradék magyarság érdekében, a legnagyobb szorongattatás
idején.
A harmadik rész
Esterházy mártíromságát tárgyalja, és véleményem szerint, ez a legszebb, mert
ez volt az ő igazi tanúságtétele. Ahogy még a legnagyobb megpróbáltatásokat is
szelíd nyugalommal viselte. Sőt, igyekezett az elesettebb társaiban tartani a
lelket. Pedig ekkor már ő is halálos beteg volt. A kommunista hatalom ugyan
1949-ben megkegyelmezett neki, de a kötél általi halált mindössze hosszú
haldoklássá változtatta, mivel a Szovjetúnióban összeszedett tüdőbetegségét nem
kezelték. Hogy mennyire nem volt fasiszta, azt az az epizód is fényesen
bizonyíja, hogy amikor a Csehszlovák Állam megtagadta egy „háborús bűnös”
kezelését, akkor a pozsonyi zsidók gyűjtötték össze a pénzt az injekciókra.
Ajánlom ezt a
könyvet mindenkinek, aki a múlt század első feléből egy hiteles politikusi
pályára kíváncsi!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése